SOAL JAWAB EMAS
1. Saya buat pinjaman peribadi dan beli Emas?
Bukankah membeli emas secara berhutang adalah dilarang dalam Islam?
- Tuan membeli 10g emas hari ini dan pembayaran hanya dibuat 30 hari kemudian. Atau,
- Tuan membayar RM 1,500 hari ini dan hanya menerima emas tanpa sebarang bukti atau resit pembelian 3 minggu selepas itu.
Manakala membuat pembiayaan bank untuk membeli
emas pula adalah dibenarkan. Dalam situasi tersebut, tuan berhutang dengan bank
dan bukannya penjual emas. Apa yang penting selepas mendapat duit dari bank,
pembelian emas dibuat secara tunai.
Sekiranya tuan meminjam dari bank, pastikan pembiayaan
peribadi tersebut mengikut dan patuh kepada syariah Islam (digalakkan pinjaman daripada
bank-bank Islam)
Jika membuat pinjaman dari bank konvensional
maka tuan masih terlibat dengan riba.
Dalam erti kata lain, proses pembiayaan bank
adalah transaksi A. Manakala, membeli emas pula adalah transaksi B. Maka,
pastikan transaksi B berlaku secara tunai.
2. Apakah hukum membeli emas pada harga
yang rendah kemudian dijual semula dengan harga tinggi untuk mendapatkan
keuntungan? Misalnya, membeli emas pada RM 150/g dan menjual semula pada RM
180/g. Adakah ini perbuatan riba?
Itulah yang dikatakan jual beli yang difahami oleh
tuan semua. Secara umumnya Islam tidak melarang jual beli. Apa yang mesti tuan
fahami adalah jual beli tersebut mesti berlaku secara tunai.
Hanya jual beli emas yang tidak berlaku secara
tunai adalah riba.
3. Bank mana yang menawarkan akaun
pelaburan emas PATUH SYARIAH?
Akaun pelaburan emas diperkenalkan oleh bank-bank.
Bank-bank Islam mahupun bank-bank konvensional tidak mahu terlepas untuk
membuat untung dari kenaikan mendadak harga emas yang berlaku.
Keunikan akaun pelaburan emas di bank adalah tuan
tidak perlu menyimpan emas secara fizikal. Walaupun begitu,
masih ada kos yang perlu tuan perhalusi, dan ini berbeza dari satu bank ke satu
bank yang lain. Sehingga artikel ini ditulis, hanya akaun
pelaburan emas yang ditawarkan oleh Kuwait Finance House (KFH) dan al-Rajhi
Bank yang dapat disahkan akaun pelaburan emas yang halal.
4 . Bagaimana dengan peluang pelaburan
emas yang memberikan dividen ?
Pelaburan emas tidak memberikan dividen. Sekiranya
tuan ditawarkan dengan pelaburan emas yang menawarkan dividen bulanan, suku
tahunan atau tahunan maka sila berhati-hati.
Jangan terlibat dalam skim pelaburan emas
yang meragukan sebegitu kerana khuatir ia adalah skim cepat kaya yang mahu
menipu orang ramai.
5. Apakah perbuatan membeli emas, gadai
dengan syarikat ar-Rahnu, beli emas lagi, gadai lagi dan seterusnya dibenarkan
dalam Islam?
Strategi berkenaan dari sudut hukum tidak ada
larangan yang mengharamkannya. Apa yang penting pembelian dibuat secara tunai
dan gadaian dibuat dalam syarikat-syarikat yang mengamalkan skim pajak
gadai Islam.Walaupun begitu, tuan mesti sentiasa berhati-hati
apabila mahu menggunakan strategi sebegini kerana harga emas ada turun naiknya.Selagi mana harga emas sentiasa naik maka tiada
masalah, tetapi jika berlaku kejatuhan harga emas yang teruk tuan pasti
berhadapan dengan masalah yang besar.
6. Bagaimana mahu membuat pembelian emas
fizikal secara online?
Pembelian emas secara online dapat dibuat
selagi mana ia dibuat secara tunai. Andaikan tuan membeli emas
seberat 10g bernilai RM 1,500, maka selepas sahaja tuan membayar jumlah penuh
kepada penjual, maka penjual mesti memberikan resit yang dapat tuan gunakan
untuk menuntut emas tersebut.
Tujuan resit adalah untuk memenuhi syarat
qabadh (possession) yang menjadi
syarat wajib jual beli emas. Qabadh hakiki (actual possession) berlaku
apabila selepas tuan membayar, tuan memperoleh emas tersebut. Qabadh hukmi (constructive possession)
pula berlaku apabila selepas tuan membuat pembayaran, tuan menerima resit yang
menunjukkan emas itu ada, dan tuan dapat menuntut emas tersebut pada bila-bila
masa tanpa sebarang halangan daripada pihak penjual.
7 . Bolehkah saya membuat locking
harga?
Harga pasaran emas menjadi rujukan penjual dan
pembeli adalah cuma satu penanda aras sahaja. Sekiranya tuan bersetuju
menjadikan harga tersebut sebagai harga jual beli, maka tuan tertakluk dengan
syarat tersebut.
Namun sekiranya pihak penjual dan pembeli tidak
mahu menjadikan harga semasa emas sebagai harga jual beli, maka
jual beli tersebut masih sah. Kedua-dua pihak ada kebebasan untuk menggunakan
harga semasa, harga yang lebih tinggi dari harga semasa, atau harga diskaun
dari harga semasa.
Apa yang penting adalah selepas tuan bersetuju
dengan sebarang harga, maka tuan membuat pembayaran penuh dan penjual dapat
memberikan resit bagi memenuhi syarat qabadh.
Sekiranya berlakunya pembayaran ansuran, maka itu
adalah RIBA!!!
SOALAN TAMBAHAN DAN POPULAR: Apakah hukum pelaburan emas
secara online?
Apabila Islam meletakkan syarat jual beli tunai,
maka maksudnya pembeli mesti cukup duit dan penjual mesti ada emas semasa jual
beli berlaku.
Dalam jual beli online yang tidak membabitkan
emas fizikal, maka kebiasaannya ia melibatkan pasaran hadapan yang mana tuan
tidak perlu membayar penuh harga emas, penjual pun tidak perlu memiliki emas
pada transaksi online itu berlaku.
Kita hanya perlu membuat tekaan turun naik harga
semata-mata. Kalau betul kita untung, kalau salah kita rugi. Maka hukumnya sama dengan pelaburan
forex iaitu pelaburan
sebegitu adalah haram kerana pelaburan secara online sebegitu
tidak memenuhi syarat jual beli emas atau/ matawang yang halal di sisi Islam.